2021-01-26 08:30Pressmeddelande

Svarta siffror trots tufft år

Mille Milehem Foto: Anton ErikssonMille Milehem Foto: Anton Eriksson

Lock downs och ökat distansarbete – inte de bästa förutsättningarna för möbelbranschen som riktar sig mot offentlig verksamhet. Men trots ett tufft år visar koncernen Input interiör svarta siffror vid bokslutet 2020.

Koncernen etablerade verksamhet i samtliga länder i Norden 2018 och skiljer sig från de flesta av sina konkurrenter genom att inte bedriva egen möbelproduktion. Sedan start har Input interiör satsat på att leverera marknadens bredaste sortiment av inredning till såväl näringslivet som hotell och restaurang, skola och utbildning samt vård och omsorg. Mottagandet har varit bra, och trots pågående Coronapandemi redovisar koncernen 2020 en vinst på drygt 63 miljoner SEK.

Mille Milehem, COO Input interiör koncernen, menar att verksamheten hittills klarat sig över förväntan.

– Vi har lyckats väl med att anpassa oss till en väldigt svår situation genom att se möjligheter på marknaden. Redan tidigt i våras kunde vi hjälpa våra kunder genom att förse deras anställda med lösningar för hemarbetsplatsen, något som fortsätter att efterfrågas i hela Norden. Vi har redan levererat närmare 10 000 hemarbetsplatser. Vi tog dessutom fram en guide om vad som krävs för att hemarbetet ska kunna bedrivas på ett säkert och tryggt sätt samt vilka åtgärder som bör genomföras på kontoren för att kunna minska risken för smittspridning.

Många av Input interiörs kunder har påverkats av pandemin och allt fler pratar om fortsatt distansarbete långt efter att restriktioner plockas bort. En förändring som Mille Milehem menar att branschen kommer att behöva förhålla sig till, även på sikt.

– Coronapandemin har helt klart inneburit en förändring för kontorsarbetsplatsen. Digitaliseringen har påskyndats och både arbetsgivare och anställda ser fördelar med att arbeta hemifrån. Något vi kommer att se en ökning av även efter pandemin. Men jag tror inte att kontoret har spelat ut sin roll på sikt. Det är fortfarande i det personliga mötet idéer uppstår och kreativa processer sker. Dessutom tror jag att många saknar gemenskapen med kollegor. Min gissning är att vi kommer att se en kombination av kontor och distansarbete, vilket inte på något sätt skulle behöva vara negativt för vår verksamhet, tvärtom.

Men trots en ganska ljus framtidsutsikt håller Coronapandemin ett fortsatt grepp om samhället och även inredningsbranschen går mot en annorlunda vår.

– I vanliga fall brukar vinter och vår innebära mässor, produktlanseringar och inspiration. I år är allt såklart inställt. För oss kommer det att handla om att på längre sikt inta en mer proaktiv säljposition där långsiktig bearbetning och innovativa, eftertraktade lösningar kommer att vara avgörande, avslutar Mille Milehem.

Mille Milehem
Vice vd / COO