2021-06-02 12:24Pressmeddelande

Input interiör satsar på begagnat-sajt

Foto: Anton ErikssonFoto: Anton Eriksson

Nu satsar Input interiör, nordens ledande oberoende inredningsföretag, på en digital köp- och säljsajt som ska skapa rätt förutsättningar för en storskalig cirkulär andrahandsmarknad för möbler till privat och offentlig verksamhet.

Nu lanserar Input interiör sajten greenified.se. En cirkulär möbelmarknad för alla som vill köpa eller sälja möbler på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt. Ambitionen är att säkerställa ett cirkulärt ägandeskap, där det som inte längre uppfyller ägarens behov idag, matchar någon annans imorgon.

- Under begreppet Greenified har vi arbetat med hållbar inredning och en modell för cirkulär ekonomi sedan 2015. Vi tycker att det ska vara lika enkelt att köpa och sälja begagnat som nytillverkat. Därför lanserar vi nu greenified.se, en e-handel som ger kunder och arkitekter en helhetsbild över sortimentet med begagnade möbler som finns idag, men även framåt i tid, berättar Patrik Clavenstam, hållbarhetsansvarig på Input interiör.

- Vi har sett vissa utmaningar med att handla återbrukat på det vis som erbjuds i dagsläget. Sortimenten är statiska, vad som finns idag kan vara borta imorgon, vilket gör det svårt för bl.a. arkitekter att hitta produkter till ett återbruksprojekt, fortsätter han.

- Det är alltid kundens behov som styr, någon ska flytta och vill bli av med sina nuvarande möbler om sex månader, vilket kanske passar en annan kund perfekt, eller hjälper en arkitekt att planera när de kan se vad som kommer att finnas tillgängligt på marknaden framåt, tillägger Mille Milehem, COO på Input interiör.

Enligt Patrik Clavenstam och Mille Milehem finns det ett stort intresse för begagnade möbler idag. Både bland privata och offentliga kunder.

- Det råder inga tvivel om att hållbarhet, miljömedvetenhet och återbruk ligger i tiden. I upphandlingar ställs det krav på att leverantörer ska kunna erbjuda miljömärkta produkter och återbruksupphandlingar blir allt vanligare. Göteborgs stad, Region Skåne och en rad privata aktörer som ICA och Telia är några av våra kunder som väljer att ta tillvara på resurser som redan finns genom ramavtal och återbruksprojekt istället för att enbart handla nytt. Så vi vet att efterfrågan finns. Nu handlar det om att göra valet så enkelt att fler får förutsättningar att handla hållbart, avslutar Mille Milehem.

Mille Milehem
Vice vd / COO