2023-09-07 08:00Pressmeddelande

Borlängeföretag satsar efter mångmiljonavtal

Avtal.

När Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen presenterade det vinnande anbudet för inredning till regionens kontor och arbetsplatser drog Input interiör i Borlänge det längsta strået. Avtalet är värt upp till 30 miljoner kronor om året och för Borlänge-kontoret innebär det nyanställningar med målet att dubbla omsättningen.

Avtalet gäller kontorsmöbler till alla offentliga verksamheter i Borlänge, Falun, Ludvika, Rättvik, Säter, Hedemora, Gagnef och de kommunalt ägda bolagen i regionen. Kontraktet är skrivet på två + två år och förväntas motsvara 20-30 miljoner kronor om året. I upphandlingen fanns en återkommande fråga som inte tidigare funnits med, men som vägde tungt.

– Vi hade lite olika perspektiv under upphandlingen. Exempelvis - kan vi tänka oss begagnat? Kan vi hyra möbler? Det cirkulära tänket har präglat hela processen och vi har haft höga krav på anbuden utifrån hållbarhet och miljö, säger Erika Mattsson, ansvarig upphandlare på Upphandlingscenter Dalarna.

I en hårt hållen hållbarhetsupphandling var det Input interiör som hade bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Inredningsföretaget har funnits i Borlänge sedan 2019 och avtalet innebär att kontoret siktar på att dubbla sin årliga omsättning. Något som är ett viktigt steg för en fortsatt tillväxt i regionen, menar platschefen Joakim Råberg.

– Det är jättekul att vi får möjligheten att ta hand om det här avtalet och det betyder väldigt mycket. Det är en nyckel för oss som ger oss chansen att växa i Dalarna, både internt och med våra kunder. Vi är glada och stolta över att ha fått det här uppdraget.

Samtidigt öppnar det nya dörrar för Borlänge-kontoret. För att hantera den ökade ordervolymen är planen att rekrytera en säljare och två montörer under hösten.

– Det innebär så klart mycket mer jobb och det ser vi fram emot. Rekryteringen är redan igång och förhoppningsvis har vi två av våra nya kollegor på plats redan i oktober. Det känns väldigt spännande, avslutar Joakim Råberg.

Input interiör är Nordens ledande oberoende inredningskoncern med unik kompetens inom behovsanpassade lösningar för kontor och näringsliv, hotell och restaurang, skola och utbildning samt vård och omsorg. Idag är vi ca 560 medarbetare på 41 orter i Norden och omsätter ca 3,5 miljarder kronor.

Elias Källén
Communications Officer